איך לאמץ הרגלים בריאים בקלות

למרות שלכולנו יש הרגלים שהיינו רוצים בכל מאודנו לאמץ, ואחרים מהם היינו רוצים להיפטר, לא אחת איננו מצליחים לדבוק בהחלטותינו לאורך זמן או שאפילו איננו מצליחים להביא את עצמנו להתחיל ליישמן.

היום אציג בפניכם מספר צעדים שיקלו על שינוי ההרגלים ויסייעו בהשגת מטרותיכם.

א. הגדירו את המטרה
אין שום הגיון בלאמץ הרגל מסוים אם לא ברור לנו מה אנחנו מקבלים מיישומו.

פעילות גופנית, מדיטציה או אכילה בריאה אינן מטרות בפני עצמן, אלא דרכים להגיע ליעד מסוים – בריאות, שלווה או משקל מאוזן.

אם המטרה היא להגביר שלווה ואושר, יתכן שאבחר לתרגל מדיטציה. אך תרגול מדיטציה, על-אף היתרונות שבו, אינו מתאים לכל אחד.

אף-על-פי כן, לא אחת אני נתקלת באנשים שכועסים על עצמם על-כך שאינם מתרגלים כלל או לא מספיק לדעתם, אינם מתרגלים כל יום, או שאינם מצליח ליהנות מהתרגול.

וכך, במקום להגביר שלווה הם מגבירים שיפוט עצמי ולגמרי מפספסים את המטרה.

אם במקום זאת הם היו שואלים את עצמם, "מה עושה לי טוב וגורם לי לחוש שלווה?" יתכן שהיו בוחרים במקום זאת לצייר, לבשל, לעבוד בגינה, לעשות ספורט, לנגן או לקרוא ספר טוב.

אם היעד שלי הוא להתקדם בעבודה, כדאי שראשית אבהיר לעצמי מהו התפקיד הרצוי לי ואילו כישורים עלי לפתח על-מנת להשיגו, אחרת אני עלולה לחיות בתחושת תסכול מתמדת על כך ש"אני לא עושה מספיק" בעוד לא ממש ברור לי לאן אני מכוונת.

אם המטרה שלי היא יצירת זוגיות מספקת, עלי לבדוק עם עצמי האם ההרגלים שלי מקדמים אותי לשם או לחלופין עומדים בדרכי.

שימוש באפליקציות למשל יכול להיות רעיון מועיל, אבל אם אני יושבת במשך שעות כל יום ומדפדפת בפרופילים עד שבא לי להקיא, הרעיון המועיל עלול להפוך להרגל לא בריא שגורם לרתיעה ותסכול. אם במקום זאת אשים לעצמי תזכורת שבועית להיכנס לאפליקציה ואתן לעצמי מנוחה מכך בשאר הזמן, סיכוי טוב שזה יאפשר לי לנצל את היתרונות שהפלטפורמה מציעה מבלי ליצור תסכול.

ב. הבהירו לעצמכם את "הלמה" 
עוד רגע אחד לפני שנקפוץ לשינוי ההרגלים – זכרו שחשוב להבהיר לעצמכם את "הלמה" של המטרה שהצבתם.

מטרה נכונה היא מטרה שאנו רוצים בה וחשים מבפנים שהיא הדבר הנכון עבורנו. למשל:

  • לנקות את הבית כי כיף לגור בבית נקי
  • לחסוך כסף עבור הטיול בחו"ל או הרכב החדש
  • לעשות תואר שיאפשר להשתלב לי במקצוע/תפקיד רצוי או לחלופין משום שהוא ממש מעניין
  • למצוא זוגיות שתגרום לי לחוש אהובה ומוערכת

מטרות שקרוב לוודאי שלא יביאו את הסיפוק המיוחל הן מטרות כגון:

  • להפוך עבד לניקיון הבית כי ככה "אשה טובה" אמורה לפעול
  • לעשות תואר כדי להפסיק להרגיש פחותה מאחרים או כדי לרצות את הורי
  • להתחתן על-אף הספקות, כי הוא בחור טוב ואני כבר מעל 30

אם אתם פועלים מתוך פחד ולא מתוך רצון תתקשו להתמודד עם האתגרים שיעלו בדרך, תפתחו מרירות כלפי האנשים שאותם ניסיתם לרצות, או שלאחר השגת המטרה תחושו שוב ריקנות ותסכול.

אז התחילו מלהבהיר לעצמכם את השאלה "מהי המטרה שלי?" וודאו שאתם בסנכרון מלא איתה.

ועתה בואו נעבור ליסודות החשובים להטמעת הרגלים רצויים:

1. עשו את זה קל ופשוט
אחד העקרונות המובילים כיום בעולם שינוי ההרגלים הוא להתחיל מאימוץ הרגל קל ופשוט שכמעט ואינו דורש מאמץ. לדוגמה:

  • במקום 15 דקות מדיטציה ביום התחילו מדקה אחת.
  • במקום שעה ספורט כל יום התחילו מ-10 דקות פעמיים בשבוע.
  • כדי לחזור לקריאת ספרים – קנו ספר שממש ממש מעניין אתכם והחליטו שאתם קוראים 2 עמודים כל ערב לפני השינה.
  • במקום להחליט שמהיום אתם אוכלים רק בריא, החליטו שמהיום לכל ארוחת ערב אתם מוסיפים צלחת של ירקות חתוכים או סלט טרי.

הרעיון הוא לאו דווקא להתחיל בקטן כדי להגדיל זאת עוד ועוד, אלא שפעולה קטנה ועקבית יכולה להביא לתוצאות מרחיקות לכת.

ואם תהנו מההרגל החדש יתכן שיבוא לכם עוד ממנו. שפתאום, למשל, תמצאו את עצמכם נסחפים לספר ולא מצליחים להפסיק לקרוא.

2. בחרו בדרך המהנה
אם למשל החלטתם להתחיל בפעילות גופנית, בחרו בפעילות המהנה ביותר עבורכם. ואם אין משהו שאתם נהנים ממנו, בטוח יש משהו שאינו גורם לכם לסבול.

אם החלטתם לשוב לקרוא, אל תכריחו את עצמכם לקרוא את הספר "הנכון" שאין לכם שום חשק לקחת שוב ליד.

אם החלטתם לאכול בריא יותר, הוסיפו לתפריט רק מאכלים שאתם נהנים מהם.

לא כל דבר יכול להיות מהנה אבל אם אנחנו עושים משהו שגורם לנו סבל והתכווצות פנימית ומרגיש כאילו אנחנו בוגדים בעצמנו או אונסים את עצמנו, כנראה שעלינו למצוא נתיב אחר להשגת מטרתנו.

3. בחנו האם זה עובד עבורכם
לא אחת אנחנו מנסים לאמץ הרגלים שמישהו אמר שהם טובים ונכונים, אבל בפועל הם לא טובים ונכונים עבורנו.

למשל דיאטה מסוימת שמגבילה אותנו ל-3 ארוחות ביום, מונעת מתוקים או פחמימות, או כופה עלינו לסיים לאכול ב-7 בערב – כזו שלעולם איננו מצליחים להתמיד בה לאורך זמן.

ואולי מישהו אמר שזה ממש בריא לקום ב-5 בבוקר ושכך עושים כל המצליחנים, אבל כשאתם קמים ב-5 בבוקר אתם עייפים כל היום.

או שכולם מדברים על כמה חשוב להוקיר תודה כל יום, אבל לך זה מרגיש כעול, כמטלה טכנית שצריך לסיים, ולפיכך לא גורם לך להיות יותר מאושרת.

אז חפשו את הפידבק המיידי שמספק ההרגל שאימצתם – את תחושת ההקלה, השחרור, את הגברת השלווה, את איזון תחושת הרעב, את התוצאות העסקיות שהיועץ הבטיח, או את התגובה הרצויה שאתם מקבלים מאדם אחר בעקבות שינוי גישתכם.

כי אם אלה לא יתקיימו, לא תצליחו להחזיק מעמד לאורך זמן וההרגל לא יהפוך לטבע שני.

(רבים, במקום להטיל ספק בהרגל המוצע, מטילים ספק בעצמם ומתעקשים ש"זה לא שחשיבה חיובית לא עובדת, זה שמשהו אצלי לא בסדר משום שזה לא משפיע עלי". אז הימנעו מתפישה שגויה זו שנובעת משיפוט עצמי מיותר!!)

ואיך נפטרים מהרגלים לא בריאים?
חלק לא פחות חשוב מאימוץ הרגלים בריאים הוא הימנעות מהרגלים ודפוסי התנהגות לא בריאים, כגון עישון, שיטוט אינסופי במסכים, צפייה מוגזמת בטלוויזיה או מעקב אחר האקס ברשתות.

בנוגע לשחרור מהרגלים לא בריאים, בדיוק כמו בנוגע לאימוצם, הרכיב היסודי והחשוב ביותר הוא רצון בלתי מעורער.

אחת המתאמנות שלי, למשל, הודתה שהיא חוששת להפסיק לעשן פן תשמין.

כמה מתאמנות שמאוד רוצות זוגיות הודו שעדיין אינן מוכנות לוותר על מעקב אחר האקס ברשתות או על קשר עם הגבר שאינו מוכן להתחייב כלפיהן.

ומישהי שרוצה לעשות דיאטה, עלולה להתקשות לדבוק בתפריט, או להימנע מלהתחיל בדיאטה, אם היא קונה את ההנחה (השגויה) שלשם כך עליה להימנע ממתוקים.

למעשה הקאצ' בהרגלים לא בריאים טמון בסיפוק המיידי שהם מקנים!

עניין נוסף שקשור גם לאימוץ הרגלים בריאים וגם לויתור על כאלו שאינם הוא סליחה וחמלה עצמית.

שינוי לרוב לא מתרחש בן לילה ולכן כדי להצליח ביישום שינויים רצויים עלינו לסלוח לעצמנו שוב ושוב ושוב כשאנו נופלים להרגל הישן או מוותרים לעצמנו.

אם נכעס ונוקיע את עצמנו על כל ויתור וטעות, מהר מאוד נרים ידיים. אך אם נהיה מוכנים לסלוח לעצמנו, זה יאפשר לנו לקום ולנסות שוב עד שההרגל הישן יעלם, לפחות ברובו המכריע, או עד שיגיע הרגע הנכון להתחיל בשינוי הרצוי.

בהצלחה!! (וכמובן שאשמח לשמוע את דעתכם ולענות על שאלות 🙂 )

* הספר שלי 100% בחירה
* האימון הרגשי

אהבתם? מוזמנים לשתף
6 תגובות
  1. אסתי

    פוסט יפה מאד
    ובעיקר-פשוט נכון!!!
    אהבתי.

  2. עליזה

    תודה!
    ההסברים שלך פשוטים וקלים ליישום, מתאימים לכל אחד ומשפרים המון!

  3. תרצה

    תודה לך. דברים חכמים עמוקים פשוטים בסיסים ומדוייקים שמלווים אותנו ביום יום בשוטף ומאפשרים להתחבר בקלות ובענין רב לדברים.
    רב מה שהיזכרת עברתי על בשרי. את נותנת סריקה תצלום רנטגן מעמיק חושב וטוב של הדברים .תודה לך .

השארת תגובה