איך לפתח שיח פנימי חיובי?

הראש של רובנו מלא בשיח פנימי שלילי.

לגבי עצמנו (איך אנחנו מתנהגים, במה נכשלנו, במה אנחנו פחות מאחרים)

לגבי המראה שלנו

לגבי יכולותינו

לגבי העתיד ("מה יהיה אם…" ו"מה יהיה אם לא…??")

לגבי העבר ("מה היה יכול להיות אם רק…? ")

בכעס על אלו שפגעו בנו, בוויכוחים דמיוניים עמם ובשיח איתם או עליהם שמהותו נקמה.

יש כאלו שאצלם העוצמה סבירה ויש איזון בריא בין השלילי לחיובי, אבל אצל רבים מספור אין כל איזון. מחשבותיהם אינן נותנות מנוח, יוצרות כאב עצום ותקיעות ופוגעות מרות בביטחונם העצמי.

זוהי למעשה הסיבה לכך שהיום כה רבים "בורחים" למסכים, סמים, אלכוהול וכדורים.

רק לא להישאר לבד עם המחשבות!!

אז מה עושים?

1. זיהוי המחשבה 

כאשר עולה מחשבה לא נעימה, הדבר הראשון שניתן לעשות כדי להפחית את עוצמת הרגש שהיא מעוררת ואף להשתחרר ממנה לחלוטין במקרים מסוימים, זה לזהות מה עובר לנו בראש ולהצביע על מה שקורה.

לדוגמה, "הנה שוב מגיע הפחד", "אני שוב מנהלת את הריב הדמיוני הזה במחשבותיי", "אני שוב דשה בעבר", או "אני שוב מדמיינת את התסריט הגרוע ביותר לגבי העתיד" (אני אכשל, יצחקו עלי, זה מה שיקרה, זה לא יקרה וכד').

כמובן שחשוב לעשות זאת ללא שיפוט עצמי על כך שהמחשבה עלתה.

היכולת להביט על המחשבה מהצד, מעמדת הצופה, יוצרת הפרדה ביננו לבין המחשבה ומאפשרת להבחין שזוהי מחשבה בלבד, לא עובדה – ובכך מקלה על ההשפעה הרגשית שגורמת המחשבה ולעתים אף מעלימה אותה לגמרי.

2. השבת תשומת הלב לרגע ההווה

כשאתם מבחינים במחשבות לא רצויות, כמו למשל, מה היה יכול להיות אחרת, מה עשה לי האקס, מה עלול לקרות וכד', הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות הוא להשיב את תשומת לבכם בעקביות לרגע ההווה.

כיצד?

באמצעות תשומת לב לנשימה אחת מתחילתה ועד סופה, תשומת לב לקולות שסביבכם או התמקדות במשהו שאתם רואים לנגד עיניכם, לרגע או כמה רגעים.

המחשבות הלא נעימות עלולות לעלות שוב מייד לאחר התרגול, אבל אם תשיבו את תשומת לבכם בעקביות לרגע ההווה עוצמתן תדעך ובסופו של דבר הן יעלמו.

ברגע ההווה, כמו כן, אנחנו הופכים ערים למה שקורה כרגע, לא בתסריט דמיוני כלשהו שאולי יקרה ואולי לא.

3. בחינת מהיימנות המחשבה

אם המחשבה שלי אומרת שאני לוזרית חסרת תועלת ואני מאמינה לה, לא יעזור שרק אשיב את תשומת לבי לרגע ההווה. במקרה כזה כדאי לבחון מקרוב את מהיימנות המחשבה.

אל מול מחשבות כגון, "אני תמיד נכשלת", "אף גבר לא רוצה אותי", "המצב של כולם טוב משלי".

נשאל, "תמיד?", "האם אף פעם לא הצלחתי, בשום דבר??" (או שאני מבטלת את הדברים שבהם הצלחתי כקטנים, כאלה שהיו מזמן, חסרי תועלת, פחותים משל אחרים?)

"אף גבר?", "האם אף גבר מעולם לא רצה אותי, אף פעם?" (או שאני מבטלת זאת כי אני לא רציתי אותו או שהקשר נגמר בניגוד לרצוני?)

"המצב של כולם?", "האם באמת ובתמים המצב של כולם טוב משלי? של כולם?" (גם של חברתי שלדעתי יש לה הכל, אבל היא מתלוננת כל הזמן על המצב וסובלת מחרדות?)

ברגע שנתייחס לשאלות אלה בכנות, נמצא מן הסתם לא מעט מקרים שבהם זה לא כך. שכן הצלחנו בכל מיני דברים, שכן גילו בנו עניין רומנטי, שישנם אחרים שמצבם לא בהכרח טוב משלנו, אף אם יש להם את מה שעליו אנחנו חולמים.

ראיית הדברים באופן נאמן יותר לאמת לא תפתור הכל, אבל ההכללה וההקצנה מעצימות את השיח השלילי, את תחושת הקורבנות, וגורמות  לנו לחוש ככישלון מוחלט, כמי שאין לו יכולת לשנות דבר.

4. נכונות לראות את החיובי

כדי להביט מהצד במחשבותינו ולהטיל בהן ספק נדרשת נכונוּת לראות את החיובי.

כמאמנת אני לא אחת יושבת מול אנשים שמתעקשים להיאחז בראייה השלילית ביותר לגבי עצמם, יכולותיהם ומה שעומד לקרות.

לא משנה מה אשאל ואומר, הם ימצאו הוכחות לכך שהאמירות השליליות והמוקצנות שלהם על עצמם וחייהם נכונות.

זה לא שהם רוצים להיות אומללים, באופן לא מודע הם מעצימים את השלילי שבמצב מתוך תקווה שמישהו ימציא עבורם פתרון – אולי בעל המקצוע שיושב מולם, אמא, חבר/ה, או בורא עולם שיבחין סוף-סוף עד כמה לא הוגן הוא.

אך מכיוון שאף אחד לא יכול לעזור לאדם שאינו מוכן לעזור לעצמו, כשהם מתעקשים להתמקד בשלילי, הם רק חשים גרוע יותר לגבי עצמם.

המורה הרוחני והסופר אקהרט טולה תאר זאת כך באחת מהרצאותיו: "זה לא שהשמש אינה רוצה להיכנס, היא תשמח להיכנס, אך היא אינה יכולה לעשות זאת כאשר התריסים סגורים."

אז פתחו את התריסים הפנימיים שלכם ותנו לשמש להאיר פנימה ?

5. החלפת השלילי בחיובי

כשאנחנו מזהים את השיח השלילי, כדאי גם להחליפו בשיח אחר, מקדם וחיובי יותר. כשעושים זאת חשוב לא להשתמש במילים שאנו עצמנו לא מאמינים להן, חיוביות ומנופחות מדי.

"אני לא יכולה" יכול להפוך ל"זה קשה לי, אבל אם אחרים יכולים, בטח גם אני, למרות שכרגע אני לא רואה איך".

"זה לא אפשרי" יכול להפוך ל"אני צריכה לחשוב איך אפשר לעשות את זה".

"אין מה לעשות, אני פשוט עצלנית" יכול להתחלף במחשבה על הצעד הראשון שאני יכולה לעשות כדי להיות פרודוקטיבית יותר, וכן הלאה.

כך באופן פשוט ונאמן למציאות אנחנו מפסיקים ליצור מציאות של אי-אפשרות, ויוצרים מציאות שממנה יצמחו באופן טבעי אפשרויות חדשות.

6. שחרור הנפש באמצעות הגוף

דבר מדהים שגיליתי כבר מזמן אך שבכל פעם מפתיע אותי מחדש ביעילותו, זה השחרור התודעתי שיוצר גוף נינוח, משוחרר ורגוע.

כשיש לי כאבים בגוף וכולי תפוסה, המחשבות הלא נעימות צוברות תאוצה, וכאשר הגוף נינוח ומשוחרר, פתאום החשיבה חיובית הרבה יותר.

עוד בימים שחייתי בסערה רגשות כמעט מתמדת, תמיד ידעתי שביקור בחדר הכושר ישחרר את הלחץ ויחזיר דברים לפרופורציה. היום מחקרים רבים מגבים את מה שהבנתי כבר אז, וומוכיחים כי פעילות גופנית מכל סוג שהוא מסייעת לשיפור מצב הרוח ואף להתמודדות עם דיכאון.

ואם אתם ממש לא בעניין של ספורט, גם טיפולי גוף ומגע, כגון שיאצו, מסאז' או דיקור, יכולים לסייע.

בהצלחה!

אהבתם? מוזמנים לשתף
השארת תגובה