המיומנות הכי חשובה להצלחה במערכות יחסים

מהי לדעתכם המיומנות הכי חשובה להצלחה במערכות יחסים?

לדעתי, בסופו של יום, המיומנות הכי חשובה וכזו שחסרה לרבים, היא לא אחרת מאשר…

היכולת לעמוד בנעלי האחר!

למה הכוונה?

ברור שהנטייה הראשונית של כולנו היא לראות דברים מבעד לעיניינו. את האינטרסים שלנו, ואת העלבונות שלנו, ולהפחית בערך האימפקט שלנו על אחרים.

כך יוצא שתמיד יש צדיקים (אנחנו) ואשמים (הצד השני).

בפועל זה אף פעם לא שחור ולבן אבל יותר מדי פעמים אנחנו עיוורים לכך.

רבים, אף לאחר שהכירו בחלקם בעניין, ממהרים להפחית בחומרת  מעשיהם או קופצים להוכיח למה הצד השני יותר גרוע במקום לעצור לרגע ולנסות להבין איך באמת זה מרגיש בצד השני.

אם יש לכם מערכת יחסים טעונה עם חבר/ה, בן/בת-זוג, הורה או ילד יכול להיות שזהו בדיוק הדבר שיכול לשנות דברים מקצה לקצה.

גם כשאנחנו מבינים דברים בדיעבד, למשל למה פוטרתי או "נזרקתי" או למה מישהו התנפל עלי כביכול ללא סיבה, זה עוזר לשכך את הכעס ונותן בידינו כלים לשינוי המצב או מצב עתידי דומה. .

לעמוד בנעלי האחר זו יכולת שאפשר לפתח, אבל עוד קודם לכן זה כרוך בלהסכים לעשות זאת.

אם בנאדם רוצה להיאחז בהאשמותיו (כי זה מחזק להיות צודק ולהוקיע את האחר), הוא לא באמת רוצה (ומכאן שלא יכול) לעמוד בנעלי האחר ולהבין את הסיטואציה במלואה.

כדי לבחון את דבריי נסו את התרגיל הבא:

חשבו על סיטואציה עכשווית של מתח, מחלוקת או מריבה עם אדם קרוב בחייכם.

בשלב הראשון חשבו על הדברים מנקודת מבטכם האישית.

לאחר מכן עצרו לרגע, קחו נשימה, עצמו עיניים, ודמיינו את עצמכם מרחפים לגופו של אותו אדם. הסתכלו על עצמכם מבעד לעיניו וראו את עצמכם מהצד. נסו להבין איך זה מרגיש שם בצד השני? איך הטענות של אותו אדם כלפיכם (שמן הסתם נראות לכם מופרכות) נתפשות על ידיו? ממה הוא נפגע מכם? על מה הוא כועס?

בשלב השלישי, קחו שוב נשימה עמוקה, ועתה רחפו גבוה גבוה מעל הסיטואציה והביטו על עצמכם ועל הצד השני יחדיו. צפו בסיטואציה באופן אובייקטיבי, ממרחק. מה רואים משם?

אם לא ראיתם שום דבר חדש, כנראה שנשארתם בנעליים שלכם. ואם כך, אפשר לנסות שוב במועד אחר. אולי כשהרוחות ירגעו קצת.

דבר נוסף שכדאי לזכור בהקשר זה, זה שכשמשהו נאמר לנו, גם אם הוא נשמע מוגזם ואפילו מופרך, יש בו גרעין של אמת. תמיד!
זה יכול להיות 2% אמת ו-98% הגזמה וניסיון לפגוע, אבל… אם תקשיבו ל-2% זה יתן לכם המון!!!

אנשים כל-כך מפחדים להרגיש אשמים וכל-כך נלחמים על צדקתם שהם פשוט לא שומעים מה אומרים להם (ובדרך כלל יש יותר מ-2% של אמת במה שנאמר לנו, אף שזה לא נעים לשמוע). ואז הם לא מבינים למה מערכת היחסים נראית כפי שהיא נראית.

עוד דבר שצריך לקרות כדי שזה יצליח, זה שנפסיק לפחד ממה שאני מכנה "הכיעור" שלנו. לכולנו יש כזה, והעניין הוא לראות ולשנות, לראות ולשנות. לא להתחבא מאחורי הצדקה עצמית והאשמה מהפחד להיווכח בכך.

וכמובן, זה שאתם רואים את האימפקט שלכם לא אומר תמיד לקבל, להסכים או להשתנות.על-פי מה שנראה למישהו אחר. אבל הכל מתחיל בלהבין, בלראות את הסיטואציה לאשורה. כשתהיו שם כבר תראו מה הצעד הבא.

בהצלחה!

אהבתם? מוזמנים לשתף
השארת תגובה