עשרת הדיברות שלי לחיים מודעים וערים

היי, כאן שרון
היום לקראת חג החרות אחלוק עמכם את עשרת הדיברות שלי לחיים מודעים וערים, ואציג בפניכם את התובנות שיאפשרו לכם להבין נכונה את מציאות חייכם ואת המפתחות המרכזיים לשנותה : )
522A7673-small

1. זוגיות היא סימטרית
גם האדם שמופיע באופן שנראה כמקרי ביותר בחייכם תמיד משקף את מצבכם הפנימי – את רמת ואופי הכאב שאתם נושאים, את תחושת הערך העצמי שלכם, את התפישה העצמית שלכם ואת האמונות שלכם לגבי עצמכם.
רבים נכשלים לראות זאת, בראש ובראשונה כי הם תופשים כוחניות כחוזק, ואחר-כך משום שהם מקשיבים למילותיו של האדם שמולם ואינם יודעים להביט מעבר או לנתח את מצבו הפנימי על-פי מילותיו.
זו שמבטלת את עצמה מושכת את זה שמתייחס אליה בביטול. זו שזקוקה להעריץ מושכת את המצליחן שמתייחס אליה בעליונות כוחנית או את הסמרטוט בו היא בועטת. זו שמחפשת 'הכלה' מושכת את הגבר מוצף הבעיות שזקוק לטפל בה כדי להרגיש חזק. ואותו הדבר ההפך.
לכן כדי למשוך בני-זוג מסוג שונה עליכם קודם כול לשנות את מצבכם הפנימי, במקום להאשים את רוע מזלכם על בני-הזוג שמשכתם לחייכם עד כה.
(וכשמישהו מספר לכם שהיה מעורב במע' יחסים בעייתיית ומטיל את כל האשמה על הצד השני, הוא ממש, אבל ממש, מתבלבל).

2. רציונליזציה לא עובדת
רציונליזציה היא הניסיון להסביר לעצמנו באופן הגיוני מדוע איננו צריכים להרגיש כפי שאנו מרגישים, מדוע אין סיבה שנעלב, נכעס, נקנא או נתגעגע למישהו שעזב.
השימוש ברציונליזציה נשמע הגיוני אך גם כשההסבר נכון עובדתית (לדוג': הוא באמת אינו מתאים עבורך) הרציונלזציה ל-ע-ו-ל-ם אינה עובדת במבחן המציאות!! ואין בכוחה להשפיע על רגשותינו.
מה גם שלעתים קרובות אנו מנסים לשכך באמצעותה רגש טבעי שזקוק לביטוי כגון כעס, קנאה או עלבון. דווקא אם ניתן לאותו רגש לגיטימציה – למרות שאינו נעים ואינו הגיוני – מבלי לפתח סביבו דרמה ("זה לא היה צריך לקרות", "זה לעולם לא יקרה!!", "אני לא מוכנה להרגיש ככה!") הוא יחלוף במהירות הרבה ביותר.

3. חשיבה חיובית לא עובדת
חשיבה חיובית היא למעשה סוג מוקצן של רציונליזציה. גם היא ניסיון לבחור מחשבות ורגשות חיוביים ונעימים בלבד תוך התנגדות לרגש טבעי. כך לדוגמה גם אם יכשלו במבחן יספרו לעצמם "החיוביים" שהכל לטובה וזו בסך הכול עוד הזדמנות להפעיל את המוח. הם יספרו שהם אוהבים את כולם, לעולם אינם כועסים ואינם נעלבים, שאין להם פחדים ורגשות לא נעימים. יספרו. אבל אם תקשיבו להם היטב תוכלו לראות את הרגשות האמיתיים שמסתתרים מאחורי מילותיהם היפות.
ישנן שתי סיבות עיקריות לכך שחשיבה חיובית לא עובדת:
א. החשיבה המותנית שמהותה כאב ופחד שולטת כרגע בתרבות המודרנית וניסיון להדוף אותה הוא כניסיון לשחות כנגד צונאמי!!! (אך אל דאגה ישנן דרכים יעילות יותר להתמודד…).
ב. רוב האנשים מודעים לחלק קטן ביותר ממחשבותיהם, כך שגם אם היו רוצים הם אינם יכולים להחליף את כל המחשבות הלא רצויות.

4. חיוביות אמיתית נובעת באופן טבעי מוויתור על השליליות
חיוביות אמיתית נובעת בפשטות וללא מאמץ מוויתור על השליליות. בלבה של השליליות תלונה, האשמה, זלזול באחר ורחמים על עצמנו (קינה על עצמנו ועל נסיבות חיינו, על מה שהיה, על מה שקורה ועל מה שאולי יקרה או לא יקרה).
כאשר אנו מוכנים לוותר על השליליות בה טמון סיפוק מידי רב, לפתע אנו מגלים שאנו רואים הכול באופן חיובי יותר, שהכול הרבה יותר קל, נעים ומשמח. סתם כך, אף מבלי שהשתנה דבר. כאשר חיינו מוצפים בשליליות הכול נראה שחור, ואף הדברים הנפלאים ביותר – משפחה, זוגיות, ילדים – אינם משמחים אותנו באמת.

5. אנשים תמיד מרגישים את האנרגיה שאתם משדרים
"כל לילה אני מתפרקת בבכי" כתבה בפייסבוק אם שהציגה את עצמה כ'לביאה'. ואני חשבתי לעצמי "אוי!!"
אותה אם, כמו הרוב המוחלט, אינה מודעת לכך שלמצבה הרגשי ההשפעה הגדולה ביותר על מצבם של ילדיה! לא משנה עד כמה תנסה לבטא אותו רק מאחורי גבם.
ילדים בפרט, אך אנשים ככלל, תמיד מרגישים את האנרגיה שלנו ומגיבים לאנרגיה שאנו מפנים כלפיהם, גם אם רק מאחורי גבם. לדוג' – אם אני מחייכת לבוס אך לא מפסיקה 'לטחון' אותו מאחורי גבו, אל לי להתפלא שהוא לא מפרגן לי. אם אני מספרת לכולם איזו אמא נוראית יש לי, זה לא יעודד אותה להביע כלפי יותר אהבה. ואם אני מלאה בשליליות עצומה ובתחושת נחיתות, אני עלולה לחוות מקרים בהם יגיבו אנשים לאנרגיה זו בדחייה ואף בתוקפנות אלימה, כאילו יש מאין.

6. אנשים משקרים לעתים קרובות
הרוב המוחלט (גם אלו ששונאים שקרנים) משקרים תדיר לגבי רגשותיהם האמיתיים, ולא אחת גם לגבי פרטים מחייהם או מעברם, בשל חשש מפגיעה בדימוי העצמי.
לכן, לעולם אל תקשיבו למילותיהם של אנשים. הביטו בהם – במראה גופם, בעיניהם. הקשיבו לטון קולם, למילים שאינן נאמרות, לניסיון להסתיר. לא כדי לחפש מה רע אצלם, אלא כדי ללמוד ולדעת מי באמת עומד מולכם.
כשתעשו זאת לא תהיה לכם עוד הצדקה להמשיך לבַכות על כך שאתם הכי דפוקים ומסכנים…
וכשתיישמו זאת תגלו עד כמה זה משחרר, וכיצד זה מעצים את האהבה והקבלה העצמית.

7. "פריקה" אינה פורקת כלום
שיחות של 'פריקה' נחשבות כשיחות נפש בריאות ומועילות, ולא מעט בעלי מקצוע יתמכו בכך שזוהי פעילות בריאה. אך הפעילו שיקול דעת וענו לי – מה באמת קורה לאחר שבמשך שעות ארוכות אתם מקוננים על מר גורלכם? מאשימים, מתבכיינים, מתעלמים מחלקכם במצב ומתלוננים ללא תועלת?
באופן מידי תורגש מעין הקלה. אך מעבר לאותו רגע – לאחר שהזנתם את עצמכם בכל-כך הרבה שליליות ואומללות – האם תרגישו טוב יותר או פחות לגבי מצבכם? האם תהיה לכם יותר או פחות אנרגיה להתמודד?
אם באמת היה מדובר בפריקה כולם כבר היו צריכים להיות צחים ונקיים, אך העובדה היא שככל שאדם 'פורק' יותר (או נכון יותר טוחן יותר) כך מתגבר הצורך שלו 'לפרוק' (כלומר לטחון).
כל דבר שעל לבנו ניתן לשתף. שיתוף שונה מאוד מפריקה – שיתוף יהיה תמציתי יותר, יאמר למספר מצומצם יותר של אנשים. לא יעשה שימוש במילות גנאי, באינטונציה מקטינה ובהבעות פנים מזלזלות. הוא יכלול בחינה של חלקנו במצב וייתן ביטוי לרגש טבעי, אף כזה שנחשב כחולשה, כגון עלבון, קנאה או כעס.

8. לכל יחס שאתם מקבלים יש סיבה
לא מזמן קראתי פוסט של מישהי שעבדה במשך חודשים תחת מנהלת שהתייחסה אליה באופן מתעלל וקיצוני. ונשארה. בפוסט הארוך מאוד לא היה שום רמז לשאלה למה זכתה דווקא היא ליחס כזה ושום מילה על חלקה במצב.
בדומה לסימטריה שקיימת ביחסים רומנטיים, קיימת סימטריה בכל מערכת יחסים שאנו מושכים לחיינו – חברים, מנהלים ועמיתים לעבודה.
ברור שזה לא תמיד פשוט להתמודד ולשנות את המצב. אך אם השאלה של אותה בחורה היתה "מה בי משך לחיי את אותה מנהלת? ומה בי אפשר את היחס לו זכיתי?" היה בידיה מפתח לשינוי.
אף שישנם אנשים קשים וקיצוניים שרבים יתקשו להתמודד אתם, תמיד יהיה מישהו שיוכל להסתדר עמם באופן סביר.
מצבנו הפנימי ויחסנו לעצמנו ישפיעו תמיד על היחס שאותו נקבל, מאדם ואף מבעל-חיים.

9. אתם יוצרים את המציאות שלכם!
כשאנשים מדברים על יצירת מציאות הם לרוב מתייחסים ליצירת אירועים רצויים במציאות, אך מתעלמים לחלוטין מכך שחלק ניכר מזמנם הם עסוקים בהאשמה וברחמים עצמיים (כלומר, מישהו אחר אשם והם הקרבן – מה שמתנגש באופן מלא עם הרעיון של יצירת המציאות האישית).
ההבנה שאנו יוצרים את המציאות שלנו היא ההבנה שכל מה שאי-פעם קרה לנו וכל מה שקורה לנו – הכל יצירה שלנו! כל אירוע וכל אדם שמשכנו לחיינו! הכול השתקפות של מה שבתוכנו. וברגע שאנו מוכנים להכיר בכך אנחנו יכולים להתחיל לקחת אחריות על היצירה באמצעות השאלה "איך אני יצרתי זאת?" כלומר, "איך אני משכתי את האדם/האירוע הזה לחיי? מה בי, ברגשותיי, ביחסי לעצמי ולאחר, ובאנרגיה שממלאת אותי משך זאת?"
(עניין אחד שאיני מצפה מכם להסכים עמו הוא לכך שאתם בחרתם את נסיבות לידתכם. אני מאמינה בכך, אך משום שלא ניתן להוכיח זאת בואו נניח שזהו נתון פתיחה מקרי).

10. המפתח לשינוי הוא לקיחת אחריות על היצירה
זהו העקרון המרכזי שמאגד את סך העקרונות שהוצגו עד כה. כשאני מדברת עם לקוחותיי על לקיחת אחריות מלאה על כל דבר שקורה בחייהם הם תמיד מתלוננים על כמה זה קשה (כמובן לפני שבכלל ניסו זאת). אך זהו סתם תירוץ להיאחז בשליליות ובסיפוק המידי שהיא מקנה, למרות הכאב הבל יתואר שמתלווה לה.
למעשה לקיחת אחריות על היצירה (כלומר המוכנות לשאול את עצמי בכל מצב "איך אני יצרתי זאת?") הופכת את החיים למאוד מאוד קלים!! שכן אז במקום להיות עסוקה במה אחרים אמורים לעשות ואינם עושים (מה שכרוך תמיד בתסכול ובכעס), עלי לשנות רק את עצמי ו/או את יחסי לאחר.

-:-

אז לקראת חג החרות אני מזמינה אתכם ליישם עקרונות אלו ולצאת לחופשי פנימית וחיצונית.
ואם אתם רוצים לקבל את התמונה המקיפה והמלאה על שינוי מציאות חייכם, ועל מעבר מחיים של פחד לחיים של אהבה ובחירה, היא נמצאת בספרי "100% בחירה – האמת על יצירת המציאות האישית".

חג שמח, חופשי ומאושר!!
שרון

אהבתם? מוזמנים לשתף
10 תגובות
  1. נעמה

    רציתי לכתוב לך תגובה עניינית למאמר אבל אני רואה איך את מגיבה חזרה לכותבים אליך וזה אפעס מרוקן מתוכן. לכתוב "זה בסדר גמור שאת לא מסכימה " נראה לי מתרחק מדיון מעמיק וחבל. (:

    • שרון שחף

      היי נעמה,
      אני ממליצה לך לעבור בכל האתר ובדפים אחרים שלי ולראות שכאשר אנשים שואלים שאלות שאני יכולה לענות עליהן במתכונת נרחבת יותר בפורמט זה אני בהחלט מקדישה זמן ועושה זאת.
      למשל בפוסט הזה: https://www.awakening.co.il/363/selfconfidencetip/
      יש נושאים – בדיוק כמו אחריות אישית מלאה או חשיבה חיובית – שהם מאוד נרחבים ומאוד שנויים במחלוקת, שמענה עליהם מצריך דיון כל-כך מעמיק שאינו מתאים לפורמט זה.
      מה גם שאלו שכתבו כאן לא שאלו שאלות אלא ציינו את דעתם ואין לי כוונה להתווכח עם דעות של מישהו אחר. אני רק מציעה את אלו שלי…
      אין לי מושג מה רצית לומר/לשאול, אבל אני מבטיחה שאם תעשי זאת אתייחס בשיא הרצינות כפי שאני עושה תמיד.

  2. יפעת

    מקסים!
    תודה על השיתוף.

  3. מורן

    הי שרון,
    אני מאוד אוהבת לקרוא אותך ומסכימה עם כל הדברים שכתבת כאן, למעט שניים, וכן עם הדרכים והכלים שאת מציעה כדי לשנות ולהפוך את חיינו לטובים יותר.
    עם זאת, היה לי חשוב לכתוב לך משהו לגבי מה שכתבת על רציונליזציה וחשיבה חיובית,
    זה נכון שאם בכל פעם שיקרה לנו מקרה לא נעים ישר נשתמש ברציונליזציה או חשיבה חיובית על מנת לנסות להימנע מלחוות את הרגש הלא נעים שמתלווה למקרה, אז זה באמת לא יעבוד, כי אי אפשר לעבוד על עצמנו… אבל לפי איך שאני רואה את הדברים, חשיבה חיובית ורציונליזציה לא טוענות או סותרות הרגשת רגשות פחות נעימים… להיפך, היום כבר ברור כמעט לכל הזרמים והשיטות האפשריות שלהדחיק רגשות יכול לגרום וגורם למחלות!! זה מאוד חשוב להרגיש את מה שאתה מרגיש, ולהכיר בזה. אני יכולה גם להרגיש את מה שאני מרגישה ולתת לזה מקום מתוך הבנה שזה צריך לצאת ולהשתחרר, ובו זמנית לנסות לעודד את עצמי או לנסות לחשוב על הדברים בעוד צורות חוץ מצורת המחשבה האוטומטית שמלכתחילה הביאה עלי את העצב (אנו מרגישים את מה שאנו מרגישים לפי איך שאנו מפרשים את המציאות ולא עקב המציאות עצמה). אף אחד לא התיימר לשנות את כל המחשבות עם חשיבה חיובית, עם זאת, ככל שהחשיבה תשתנה (וכן, שטיפת מוח היא דרך ללמד את המוח משהו אחר – מוכח מדעית) כך האדם ירגיש טוב יותר ויחווה פחות ופחות רגשות קשים בצורה טבעית.
    לכתוב כותרת כה נחרצת כמו – "חשיבה חיובית לא עובדת", לא נכון בעיני.

    תודה על הידע והתובנות שאת חולקת איתנו!
    מורן

    • שרון שחף

      הי מורן,
      המון תודה על התגובה.
      עניין החשיבה החיובית הוא אכן נושא לא פשוט שמצריך דיון רחב ומעמיק של יותר מכמה שורות. וזה בסדר גמור שיש לך דעה שונה.

  4. ב

    היי שרון,
    הרגשתי צורך להגיב: בגדול מסכימה עם רוב הדברים כאן – והכל כתוב ומוסבר יפה ממש כמו כל הפוסטים שלך, אז בהזדמנות זו אגיד לך תודה על כל המאמרים והתובנות 🙂
    לדעתי הגישה הזו של לקיחת כל האחריות על עצמנו – אחריות על המציאות כולה, לא רק שהיא פשוט לא נכונה בעייני כי יש דברים, מה לעשות, שלא תלויים בנו ולא הכל אנחנו יכולים לעשות/לשנות כי אין לנו שליטה על הכל (דוג' קיצונית – בנאדם יכול לשלוט על כך ולשנות מקרים כגון זה ש[חס וחלילה, לא עלינו] הוא ימות כי יידרס/יירצח בפיגוע/ימות ממחלה וכו וכו??)
    גישה זו בעיניי גם *ממש* לא מקלה תמיד, להפך, ישנם מקרים רבים לדעתי בהם האמונה הזו תגרום לתחושות שליליות וקשות כמו מתח, לחץ, אשמה, הלקאה עצמית, כישלון ועוד.
    באופן אישי אני מאמינה בבחירה חופשית יחד עם השגחה עליונה (יש בורא עולם [יש שיקראו לזה כח עליון, מבחינתי זה א-לוקים – הקב"ה] שנתן לנו את האפשרות לבחור כמעט על כל דבר, אבל לא על הכל. בעצם, אולי אפילו על הרוב לא.. "הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים"- חז"ל).
    אמונה זו, לא רק שהיא פשוט הגיונית ועפ"י אמונתי ושכלי – ברור לי שהיא האמת – היא לדעתי גורמת לעשייה ולקיחת אחריות עצמית ובחירה בחיים שלנו, ובמקביל נותנת את היכולת והידיעה להרפות ולדעת, בעוונה, שלא הכל תלוי בנו וידיעה זו גם מאוד מרגיעה לפעמים (גם לפעמים בכך שהכל לטובה- אנו לא רואים את התמונה השלמה וגם אם אנו לא יודעים איך זה טוב לנו – זה טוב והטוב הוא לא תמיד כיפי בהכרח, ולפעמים זה שיעור שהיינו צריכים לעבור ולא חסר סיבות..) ובנוסף, זה עוזר לנו לא "להשתגע" מרוב מאמצים ולחץ, ולדעת לשחרר, להירגע, ובמקביל – להיות בעשייה ולתת את עצמנו וכל מה שיש לנו כדי לעשות ולהשפיע בכל דבר על המציאות – אך בפורפורציות הנכונות, ולדעת שעם כל העשייה שלנו וההשתדלות – יש את הצד של הקב"ה, (והוא זה שמחליט בסוף), זה לא רק אנחנו לבד. כנאמר – "בעזרת ה' ובהשתדלותנו".
    זהו, חפרתי… וממש מיהרתי כשכתבתי, אז מקווה שזה יצא ברור..
    שבת שלום וחג שמח! 🙂

    • שרון שחף

      הי,
      קודם כול המון תודה על השיתוף!!
      זה בסדר גמור שאת לא מסכימה, ובדומה למה שכתבתי בתגובה הקודמת גם זה נושא עמוק ורחב שמצריך דיון של יותר מכמה שורות.
      לכן בסוף המאמר הפניתי גם לספרי – 100% בחירה – שלוקח כל אחד מנושאים קצרים אלו ומרחיב עליהם באופן מעמיק ומפורט, ומהמון זוויות מעשיות.
      חג-שמח!
      שרון

    • דנה

      אני חושבת ששרון התכוונה לאירועים הקשורים במערכות יחסים שלנו עם הסביבה כולה. ועל כך יש לנו השפעה מקטנה ועד מוחלטת..
      שבת שלום וחג שמח ?

השארת תגובה