למצוא את האחיזה הפנימית

לעיתים אנו חשים כאילו הקרקע נשמטה מתחת לרגלינו ותהום עמוקה נפערה בתוכנו. זה יכול לקרות כתוצאה מנסיבות מכאיבות כגון פרידה, פיטורין או געגוע לאדם שאיננו עוד, סתם באמצע יום בהיר כשמסביב הכל נראה בסדר אך הכמיהה למה שעדיין לא השגנו אינה מניחה לנו, כשנראה ששום דבר לא מסתדר, ואפילו רק כתוצאה מהמחשבה "מה יהיה אם…?" שמכווצת את הבטן בפחד.

במצבים שכאלה רובנו ינסה באופן אוטומטי להתמודד עם התחושות הקשות באמצעות אחת מן השתיים:

1. רציונליזציה – משמעותו של המושג 'רציונליזציה' איננו שימוש מושכל בחשיבה רציונלית אלא ניסיון להתווכח עם מחשבותינו ורגשותינו בעזרת טיעונים הנדמים הגיוניים.
דוגמאות לשימוש ברציונליזציה:
• למה למרות שאני מרגישה חרא, אין שום סיבה שבעולם שארגיש ככה
• למה למרות שאני מפחדת, אין לי סיבה לפחד
• מדוע הייתי בסדר למרות שאני מרגישה אשמה
(מה שנקרא 'לייעץ' הוא בדרך כלל רציונליזציה שאנחנו עושים לאחרים או שאחרים עושים לנו).

הבעיה עם שימוש ברציונליזציה היא שהיא מאוד הגיונית אבל פשוט אינה עובדת! היא עשויה לספק הקלה רגעית אך השכנוע שבה לעולם אינו מחזיק מעמד לאורך זמן.

2. אסטרטגיה נוספת להתמודדות עם תחושות קשות היא הסחת דעת או בריחה; שקיעה במחשב, בטלוויזיה, שתיה, עישון, לא להשאר לבד וכד'.

הסחת דעת באמצעות בריחה אכן עשויה לשחרר אותנו לזמן מה מהמחשבות על מה שמטריד אותנו אך היא יוצרת חוסר שקט פנימי ועם סיומה התחושה הלא נעימה תמיד תופיע שוב.

הפתרון היעיל במצבים שכאלה הוא קודם כל למצוא את האחיזה הפנימית שאבדה, וזאת ניתן לעשות רק באמצעות נוכחות ברגע ההווה.

לכן, ברגעים בהם אני רוצה יותר מכל לברוח מעצמי ומתחושותיי אני מניחה למחשב, מכבה את הטלוויזיה ומתיישבת לתרגל 'חמש דקות של שקט':

"לצורך התרגול מצאו פינה שקטה – זה יכול להיות חדר נעים בדירתכם, בגינת ביתכם או במקום שקט מחוץ לבית. שימו סטופר לחמש דקות (חשוב! שכן אחרי שתי דקות תרגישו שאתם יושבים כבר המון זמן) ופשוט שבו בשקט. הקשיבו לקולות, התמקדו במראות, בנשימה ובתחושות הגוף, ואם מחשבה תקפוץ אל תנסו להילחם בה. מדי פעם החזירו את תשומת לבכם לנמצא סביבכם. חושו את החיים שסביבכם ובתוככם, ללא שיפוט וללא תיוג."

התרבות שלנו כה נשענת על מילים ועל חשיבה לצורך פתרון בעיות שגם אני עדיין מוצאת את עצמי 'נופלת' לניסיון לפתור דברים בעזרתם. אך התחושות שבתוכי, שמסרבות להניח למרות המילים, תמיד מזכירות לי שאיני בדרך הנכונה ושהפתרון הוא תמיד בנוכחות.

לקריאה נוספת על נוכחות ברגע ההווה…

שיהיה לכם יום נפלא והמשך שבוע קריר ונהדר!

שלכם תמיד,
שרון

19 תגובות
  1. אביחי

    מה השלב הבא אחרי שאני חוזר להיות מחובר לעצמי איך אני מתמודד עם הבעיה עצמה? אם ניקח לצורך העניין געגוע או אובדן

    • אביחי

      מה קורה אחרי זה?

      • שרון שחף

        הי אביחי,
        אני ממליצה לך להוריד את פרק המתנה מתוך ספרי 100% בחירה.
        בקישור: http://www.choice.shahafcoaching.co.il/gift/
        בפרק הזה אני מציגה טבלה חשובה מתוך הספר שמדברת על ההבחנה בין רגשות טבעיים לרגשות דרמטיים (כלומר, דרמה רגשית).
        דרמה רגשית היא הדבר העיקרי שמנציח רגשות קשים לאורך זמן.
        אבל… חשוב להבין שגם כאשר אנו כבר לא במקום של דרמה ישנו כאב טבעי שלא ניתן להימנע ממנו לגמרי.
        בהצלחה,
        שרון

        • אביחי

          איך בעצם אני משתחרר מפחדים מסוימים
          ?

          • אביחי

            את אומרת לא להדחיק או לברוח .אז מה כן לעשות ? אני מתכווין גם אם אני ישתמש בלהיות נוכח אז זה גם סוג של בריחה כי זה לא עובד לטווח רחוק הבעייה או הפחד שוב יצוצו

            • אביחי

              שלום שרון . קודם כל אני רוצה לומר תודה על פרק 6 שנתת לי חינם . אני קראתי אותו ואני מאוד התרשמתי מהעבודה המקיפה והמענה הרחב על בעיות רבות . תודה לך . אני רוצה לשאול משהו .לדוגמא אני יעלה כאן את השאלה ששאלתי אותך לגבי אקהרט טול ושיטתו . כתבתי לך שמישהו אמר לי שזה יכול לעשות אובר מודעות אם אני אתרגל להיות נוכח ואני יכול לעשות אובססיבי למחשבות . את ענית לי תשובה שלכאורה אמורה לספק אותי אמרת שאם זה עוזר ואני מרגיש עם זה טוב אז אין מה לפחד . ואני שואל עכשיו אני לא מבין למה נשאר אצלי עדיין פחד שאולי זה לא טוב זה פשוט לא עוזב אותי . שמתי לב כאילו שהמון פעמים אין לי את הביטחון לדעת ולהרגיש "מה טוב ונכון בשבילי לחשוב" . מבלי להתחשב בדעותיהם של אחרים . ככה שלרוב אני מוצא את עצמי לצורך העניין המון פעמים אחרי התייעצות עם אחרים בספק מסוים שגם אחרי שהגעתי עם עצמי למסקנה שנשמעת לי אישית טובה והגיונית אני עדיין אשאר לא שקט . אני לא יודע למה ה ככה

              • שרון שחף

                הי אביחי,
                לא ניתן לתת תשובות על רגל אחת בהתכתבות שכזו.
                דברים הם לא תמיד כה פשוטים ונוכחות היא כלי רק כלי עזר. אמנם כלי עזר מופלא אבל עדיין רק כלי עזר.
                יש לפתור את הבעיות העמוקות יותר ורוב האנשים צריכים לשם כך טיפול פרטני או ייעוץ מעמיק יותר.
                בהצלחה!

  2. ניסים

    היי שרון,
    זה כל כך נכון כשזה קורה לאחרים, אך כשאנו נופלים, לעיתים צריכים למצוא את הכוח הנפשי בתוכנו בכדי להתרומם, ולהרגיע את עצמנו.
    אני בדיוק בימים אלו חווה את מה שכתבת בלוג על כך שפתאום בת הזוג נעלמת סתם ביום בהיר ואני מחפש לעצמי את התשובות , מדוע?, מה לא היה בסדר, למה לא שמתי לב בדרך.

    • שרון שחף

      הי ניסים,
      נכון, זה לא פשוט.
      לגבי בת הזוג – איני בקיאה בפרטים – אך למרות הקושי כדאי לנסות לבחון דברים מהם אולי העדפת להעלים עין.
      גם לאחר שתבין זאת הרגש לא יעלם מייד אך לפחות תוכל ללמוד למה לשים לב להבא.
      מקווה שהכל יסתדר על הצד הטוב ביותר ובמהרה!
      שרון

  3. מעיין

    נהנתי מאוד לקרוא.
    הבעיה היא שהפסקתי לתרגל…ואני צריכה לחזור לזה.
    תודה על כתבה כזו המחזירה אותך למסלול…
    עכשיו אחרי שקראתי, אלך לתרגל נוכחות ברגע ההווה.

  4. בן

    למה שמיקוד בשקט יפתור את העניינים? מה הרציונאל מאחורי זה?

    • שרון שחף

      הי בן,

      ניסיון לפתור את העניינים מתוך חוסר שקט בעזרת טיעונים פנימיים בלתי פוסקים, רשימות בעד ונגד אינסופיות או עשייה מתוך לחץ רק יגבירו את הכאוס הפנימי וימסכו כל חשיבה יצירתית.

      לעיתים אין משהו מעשי לפתור אלא תחושה מציקה של חוסר שקט או פחד, ואז ניסיון להשתמש בהסחת דעת או לשכנע את עצמנו שאין לנו סיבה להרגיש ככה לא יועילו.

      החיבור הפנימי אותו אנו יכולים למצוא רק דרך נוכחות ברגע ההווה הינו חיבור לעוצמה ולידע שבתוכנו וסביבנו, ולכן מהווה תמיד את הצעד הראשון להתמודדות יעילה.

      מקווה שעוזר,
      שרון

  5. לוסי

    תמיד בזמן הנכון כתבותייך נוגעות אליי אך מה באמת עושים שכך מרגישים אני בדיוק עכשיו במצב של פיטורים מהעבודה וקשה לי לוסי

    • שרון שחף

      הי לוסי,
      ברור שזה לא קל.
      מה שאני אומרת בכתבה הוא שמאוד קל לשקוע בתסריטים מפחידים על העתיד ואז לנסות לשכנע את עצמנו שהכל יהיה בסדר.
      ממקום של שקט אנו יכולים לתכנן את פעולותינו הרבה יותר ביעילות.
      לכן, דווקא במצבים מאתגרים נורא נורא חשוב למצוא את השקט שבתוכנו.
      בהצלחה!
      שרון

  6. קרן

    בדיוק בזמן…
    תודה!

  7. יורם רון

    שלום שרון,
    יכולתך לנתינה ללא התניה ראויה לציון, בעידן המחשבים, העברת מסרים, רעיונות וכל תקשורת אחרת, לרוב "קרה" ויכולה להיות מתסכלת. אני מאוד נהנה מכתבותייך ורוצה לחזק אותך בעשייתך.
    יישר כוח
    יורם

השארת תגובה