איך להתמודד עם הפחד מ"מה יהיה??"

הפחד מ"מה יהיה אם/אם לא….???" הוא הפחד הגדול ביותר שמנהל את חיינו.

הוא יוצר חוסר בטחון, כשאנחנו מדמיינים כיצד ידחו אותנו שוב, וחרדה כשהוא גורם לנו לדמיין את הרע מכול.

הוא מבוסס על דפוס חשיבה ששולט בתרבות המודרנית, אותו ניתן לכנות "התסריט העתידי הגרוע ביותר".

התסריט העתידי הגרוע ביותר הוא משהו שכולנו מריצים בראש, כל הזמן! זה לא שהוא ברירת מחדל עבור המין האנושי, אבל בתרבות המודרנית הספוגה בכל-כך הרבה פחד הוא הפך לכזה.

משמעותו שלגבי הדברים החשובים לנו ביותר או אלה שמפחידים אותנו יותר מכול, אנחנו אוטומטית מדמיינים את התסריט הגרוע ביותר.

* הסטודנט מדמיין איך יכשל בבחינה
* הרווקה מדמיינת כיצד היא יושבת בגיל מבוגר בדד בדירתה
* רבים מדמיינים כיצד הם מגלים שהם חולים במחלה הנוראית בה חלו הוריהם
* העובד מדמיין כיצד מפטרים אותו
* הנשואה הטרייה מדמיינת כיצד אינה מצליחה להיכנס להריון
* או משהו קורה ואנחנו בטוחים שמחר מתחילה מלחמה

אולי אתם מכירים את המשפט "ואשר יגורתי בא לי" (מה שחששתי ממנו אכן קרה/קורה) שבאמת הרבה פעמים מתגשם. אבל אל דאגה, ההתגשמות אינה תוצאה של העובדה שהדבר עלה בדעתכם. אלא של עיסוק חוזר ונשנה ברעיון שהשפיע על רגשותיכם באופן מתמשך וגרם לתגובות, בחירות ופעולות שנבעו מהתייחסות אליו כאל אמיתי.

לכן, ראשית עליכם להתחיל לזהות את המחשבות שחולפות בראשכם, ובכל פעם שעולה מחשבה לא נעימה על העתיד, להצביע עליה ולומר: "הנה אני שוב מדמיינת את התסריט העתידי הגרוע ביותר." ייתכן שבשלב זה תמהרו לענות לעצמכם: "כן, אבל אני יודעת שזה מה שעומד לקרות!!!!"

אבל אינכם יודעים מה עומד לקרות. בכל רגע נתון פתוחות בפנינו אינספור אפשרויות, ביניהן כמובן גם האפשרות הגרועה ביותר. אך לצדה נמצאת גם האפשרות הטובה ביותר ועוד הרבה מאוד אפשרויות אחרות.

ההתעקשות שמה שאתם מדמיינים זה מה שעתיד לקרות אינה אלא התבוססות ברחמים עצמיים. וגם אם אותו תסריט עתידי מבוסס על מה שקרה לכם בעבר (נניח, עד היום גברים תמיד דחו אותי ולכן גם הנוכחי ידחה אותי, או עד היום פוטרתי מכל עבודה, ולכן גם הפעם אפוטר), זה לא אומר שזה מה שיקרה בעתיד.

נכון שאם מישהו מפוטר שוב ושוב (ממערכות יחסים או מהעבודה) כדאי לו או לה לבחון את הסיבה לכך ולא סתם לתלות זאת במזל הרע ולהניח אוטומטית שכך יהיה תמיד.

אותו תסריט עתידי גרוע ביותר מפריע לנו גם לקבל החלטות מושכלות. אם למשל מישהי אומרת לעצמה: "אם אביא ילד לבד, אתחרט שלא ניסיתי למצוא זוגיות. אבל אם לא אביא ילד, עלול להיות מאוחר מדי ואתחרט שאין לי ילדים." כך היא יוצאת קרחת מכאן ומכאן, במקום לקבל החלטה ללא פחד מתוך מה שנכון לה ברגע ההווה.

או שמישהו אומר לעצמו, "מהמקצוע שבו אני עוסק כעת לא אוכל להתפרנס עוד 20 שנה." וכך, במקום לתת את המקסימום בעבודתו הנוכחית, הוא עסוק בחרדות על-כך שלא תהיה לו דרך להתפרנס בעוד 20 שנה.

למעשה במהלך 20 השנה הללו יכולים לקרות המון המון דברים שיובילו לכיוונים שונים, ולכן, אם אין לו כרגע רעיון לתחום עיסוק אחר, הדבר הטוב ביותר שהוא יכול לעשות זה לתת את כל כולו לעבודתו הנוכחית.

אני לא אומרת שלא כדאי לתכנן דברים מסוימים קדימה, אבל רוב הפחדים שלנו מהעתיד הם מחשבות ריקות שאנו מגלגלים בראשנו שאי-אפשר לעשות איתן כלום.

תוכלו לזהותם לפי המשפטים הבאים: "מה יהיה אם…????" ו"מה יהיה אם לא….????"

לאחר שזיהיתם שהמחשבה המפחידה אינה אלא התסריט הגרוע ביותר ולא עובדה קיימת, קודם כול הפסיקו לחזור על-כך שוב ושוב בעל-פה באזני אחרים בניסיון לקבל מהם אישור לכך שזה לא יקרה. האישור הכי הרבה עוזר לרגע, אבל החזרתיות והניסיון להשיג וודאות מעצימים את הפחד.

איני מציעה לומר שאתם מאמינים בתסריט הטוב ביותר אם אינכם, אבל מומלץ להשתמש בשיתוף מושכל במידת הצורך ולא לחפש אישורים שאיש אינו יכול לתת.

הכלי השני להתמודדות עם המצב הוא לתרגל באופן קבוע מדיטציה (מסוג מיינדפולנס או נוכחות ברגע ההווה). איך לעשות זאת אני מסבירה בכתבה שבקישור (שתופיע גם בסוף המאמר). כן, אני ממליצה בחום להיעזר באפליקציית Headspace שחלק מתכניה ניתנים בחינם, אך היא יותר משווה את ההשקעה במנוי.

הכלי השלישי הוא לא בדיוק כלי אלא דבר שחייב לקרות כדי שכל זה יצליח: אתם צריכים להפסיק לברוח ממחשבותיכם!! הרי אינכם יכולים להטיל בהן ספק אם מרוב שהתודעה שלכם מטושטשת ממסכים, כדורים, סמים או אלכוהול, אין לכם מושג מה עובר לכם בראש.

ואחרון חביב להיום, כשעולה הפחד שאלו את השאלות הבאות:
1. האם יש משהו קונקרטי שאני יכול ומוכן לעשות כרגע? (ואם כן עשו זאת).
2. האם אני מוכנה לקום וללכת כעת? (למשל מעבודה או מערכת יחסים). אם לא, אז היום אני כאן ב-100% ומפסיקה לעת עתה להתעסק בעתיד (באמצעות תרגול מדיטציה או פעילויות כגון ספורט, קריאה, טיול, בישול ואפיה, גינון או יצירה).

בהצלחה!
שרון

אשמח לשמוע מה דעתכם ואם יש לכם שאלות 🙂

הספר 100% בחירה
אימון רגשי

השארת תגובה