ההחלטה הכי חשובה שתוכלו לקבל בשנה החדשה!

לכבוד השנה החדשה שזה לא מכבר הפציעה החלטתי לשתף אתכם בהחלטה הכי חשובה שאני הולכת ליישם בשנה החדשה, מכיוון שאני יודעת שיישומה ישנה גם את איכות חייכם מקצה לקצה – והיא למעשה לקצץ שעות מסך ולהגביר פעילויות מועילות.

רובם המוחלט של המחקרים תומכים באופן חד-משמעי בנזק שיוצרת ההתמכרות למסכים, אבל באמת שלא צריך להיות מדען כדי להבין את הבעייתיות החמורה הנעוצה בכך. אפילו אני שמשתמשת הרבה, הרבה פחות מהממוצע עדיין מבזבזת על כך זמן יקר, וחוץ מתחושת הכבדות והעמימות שזה יוצר בי זה בוודאות מעכב את קידום העסק שלי, ולא אחת מעלה בי לרגע תחושת נחיתות מול בעלי עסקים שנראה לי שהצליחו יותר ממני.

אצל כולנו זה פוגע בזמן איכות עם האנשים החשובים לנו ביותר, מקשה על קשב וריכוז, מעודד קנאה וחוסר סיפוק מחיינו, ויוצר את מה שאני בפשטות יכולה לכנות "טמטמת" לא במובן השיפוטי, זה פשוט באמת מטמטם לנו את המוח… ועם זאת – זה ממש ממש לא פשוט!!

אז איך בכל זאת עושים זאת?

1. מורידים את אפליקציות הפייסבוק והאינסטגרם מהטלפון – אם ממש חשוב לכם להיכנס לפייסבוק או לאינסטגרם אפשר לעשות זאת דרך הדפדפן, אבל זה דורש עוד צעד קטן ולכן מפחית את מספר הכניסות. הסרת האפליקציה מונעת גם את ההתראות שקופצות ומזמינות אותנו לבדוק מה קורה.

2. עושים Unfollow לקבוצות, דפים וחברים שאתם לא מתעניינים בהם (או אפילו לא מכירים אותם), וגם לבני-זוג לשעבר שאתם עדיין עוקבים אחריהם (אותם עדיף לנתק ואף למחוק כאנשי קשר כך שלא יופיעו בווטסאפ). אם מדובר בקבוצות בעלות פעילות ערה שכן מעניינות אתכם, עדיין כדאי לעשות Unfollow ולהיכנס באופן אקטיבי, כי כשהדיון מופיע באופן שוטף בפיד הוא יכול לסחוף אותנו לשעות על גבי שעות של קריאה, ללא שליטה.

3. עושים השתק לקבוצות ווטסאפ שבהן אתם שותפים ובעת ההשתקה מבקשים גם שלא יקפצו התראות (ההתראות עדיין יופיע על אייקון האפליקציה). אינספור ההודעות שקופצות בכל רגע מפתות לנו להיכנס ולקרוא, ושוב מתבזבז לו זמן יקר ונגרמת הסחת דעת. במקרה שהקבוצות אינן הכרחיות הוציאו את עצמכם לגמרי.

4. מעבירים את האייקון של הווטסאפ מהמסך הראשי – כך תתפתו פחות להיכנס לאפליקציה, וגם תמנעו מלראות את ההתראות של הקבוצות שהשתקתם שעדיין נספרות על האייקון.

5. מעקב אחר מנטורים – מנטורים רבים לחיים ולעסקים (כמוני) שולחים מיילים על בסיס קבוע, וכך יוצא שכולנו מקבלים כמויות של מיילים עם כותרות מפתות שקשה לנו להימנע מלפתוח (גם כשזה מישהו שאנחנו לא כ"כ מתחברים אליו). לכן גם כאן אני ממליצה להישאר מנויים רק על הדיוורים שתורמים לכם באופן מעשי ולהסיר את עצמכם מהיתר.

6. מפחיתים אינטראקציה עם אלו שאתם נונ-סטופ אתם בווטסאפ או בטלפון – היום זה מאוד טרנדי שלכל אחת (ואחד) יש איש/אשת סוד, שאתם הם כל היום און אנד אוף בטלפון. רבים תופשים זאת כמשהו חיובי, כאות לקרבה, אבל למעשה לא ניתן לדבר כל-כך הרבה עם מישהו אחר מבלי שהשיחה תכיל הרבה מלל מיותר (תלונה, האשמה, רחמים עצמיים וכד'), ובכל מקרה התקשורת תמיד תבוא על-חשבון אלו שנמצאים פיזית סביבכם (וזה עצוב בעיקר כשמדובר בילדיכם). אני לא ממליצה לנתק קשר עם אותם אנשים אבל בהחלט להוריד משמעותית את היקף התקשורת.

בדומה רבים מבזבזים שעות על גבי שעות בשיחות סתמיות עם בני-זוג כביכול פונציאליים, כאשר בעצם לא צומח מזה שום דבר רציני, אבל כל אחד מפיג לאחר שעמום קיומי באופן ריק וחסר תוחלת.

7. מגבילים את שעות המסך שלכם ושל ילדיכם, ומרחיקים את הטלפון הסלולרי מהישג-יד בשעות מסוימות – שימו מגבלות על כמות השעות שאתם (וילדיכם) מבלים ברשתות החברתיות ומול המסכים במשחקים, סרטונים וכד', ובשעות מסוימות הרחיקו את המסכים מהישג-יד כך שלא תתפתו להיכנס.

8. מגבילים שעות צפייה בטלוויזיה – לראות סרט או סדרה טובה זו פעילות נהדרת, אך גם כאן יש עניין של מינון ושעות על גבי שעות של צפייה יוצרות תחושת עמימות ומגבירות חוסר שקט. מעבר לכך רבים יושבים עם הטלפון מול המסך שדולק ברקע וזה מאוד מאוד לא מומלץ, צופים כל יום את במהדורת החדשות שיוצרת ווייב שלילי או תוכניות (לעתים ירודות) המלוות בפרסומות קולניות.

ובמה ממלאים את החלל שנוצר?
מכיוון שמדובר בהתמכרות לכל דבר יש אנשים שחווים תופעות לא פשוטות כאשר עליהם להניח את המסך מהיד, וזו דווקא סיבה נוספת לעשות זאת.

את השעות הפנויות מומלץ למלא בפעילויות שיוצרות שלווה ותומכות בבריאות פיזית ורגשית:

קריאה – אני מאוד מאוד ממליצה על קריאה. זה דורש מעט מאמץ אבל עם הספר הנכון זה מאוד קל. זו פעילות נהדרת ומומלצת למבוגרים וילדים כאחת. התחילו עם ספר קל וסוחף מהז'אנר שאתם אוהבים והמשיכו משם. ניתן גם לקרוא ספרים דיגיטליים (אני אישית קוראת רק כך!) וכך לנצל את הטלפון באופן מועיל.

פעילות גופנית – ישנם סוגים רבים של פעילות גופנית, לא תמיד צריך לקרוע את עצמנו או לעשות מינימום של ארבעה אימונים בשבוע. כל דבר שמניע את הגוף ומערב יציאה החוצה הוא מבורך, גם עבורכם וגם עבור הילדים.

היו נוכחים עם אלו שסביבכם (ילדים, בני-זוג, הורים ואחים) – דברו איתם, עשו אתם פעילויות משותפות (אפילו אם זו צפייה משותפת בסרט), במקום להיות תקועים כל הזמן במסך ולהשאיר אותם בחוץ.

השלימו מטלות חשובות שהזנחתם – השעות הפנויות יאפשרו לכם להשלים מטלות חשובות שהזנחתם, ולמרות שמטלות זה לא כיף, זה כיף לסיים אותן ומשחרר הרבה אנרגיה.

השקיעו בקידום הקריירה/העסק – מכיוון שגם בזמן העבודה דעתנו מוסחת כל הזמן בשל המסכים, התפוקה שלנו יורדת ואנחנו מוצאים שנדרש זמן כפול ומכופל להשלמת כל משימה. לכן כשאתם מתפתים לשיטוטים מיותרים ברשת, וותרו על כך ובמקום זאת הפנו את תשומת לבכם למשימה שעומדת בפניכם והתרכזו בה.

למדו להיות מבלי לעשות – הצורך לעשות כל הזמן "משהו" יוצר חוסר שקט מאוד לא בריא. כדי לתרגל את היכולת להיות מבלי לעשות, כאשר אתם ממתינים במקום כלשהו או נוסעים באוטובוס הימנעו מלהוציא את הטלפון, במקום זאת הישארו שקטים והביטו סביבכם.

הקדישו זמן לתחביב חדש/נושן – ציור, בישול, אפייה, תפירה, גינון, טיולים בטבע, למידת שפות או כל דבר שאתם אוהבים…

תרגלו נוכחות ברגע ההווה – אני מאוד ממליצה לשלב תרגול נוכחות בחיי היומיום. על כיצד ניתן לעשות זאת באופן אפקטיבי תוכלו לקרוא כאן…

-:-

על הספר שלי "100% בחירה"…
על האימון הרגשי…

השארת תגובה